از قانون پیچیده ورشکستگی فصل 11چه می‌دانید؟

اگر یک آژانس مسافرتی ورشکست شود؛ تکلیف هزینه‌هایی که پرداخت کردیم، چه می‌شود؟

تصور کنید که یک عمر، هزاران و گاهی ده‌ها هزار دلار برای رزرو سفر خانوادگی در تعطیلات برای جایی که آرزویش را دارید یا جشن گرفتن یک مناسبت خاص، هزینه کنید.

در واقع، ماه‌ها از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید و تمام هزینه‌های لازم را پرداخت نموده‌اید اما ناگهان بدون اطلاع قبلی، آژانس مسافرتی دیگر پاسخ تلفن شما را نمی‌دهد!

در ابتدا، شاید شما زیاد وحشت نکنید اما بعداً این خبر منتشر می‌شود که آن آژانس مسافرتی در چارچوب قانون ورشکستگی فصل 11، اعلام ورشکستگی کرده است.

به عنوان یک مشتری؛ این خبر، شما را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد زیرا احتمالا نمی‌دانید که پرونده ورشکستگی یک آژانس مسافرتی، چه معنایی برای سفر شما دارد.

اغلب افراد تصور می‌کنند که چون به آژانس مسافرتی پول پرداخت کرده‌اند، از نوعی محافظت برخوردار خواهند بود. در واقعیت اما، دست‌کم در مورد مشتریان آژانس Vantage Deluxe World Travel، این اتفاق نیفتاده است.

قراردادهای آژانس مسافرتی ورشکسته شده با مشتریانش، به آن اجازه می‌داد تا در صورت تشکیل پرونده ورشکستگی، پول مشتریان را پس ندهد. به گفته یکی از مسئولان سازمان غیرانتفاعی Better Business Bureau، این بخشی از قرارداد است که افراد کمی آن را می‌خوانند.

او گفت: بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، در صورت ورشکستگی یا در برخی موارد دیگر، پول شما را پس نمی‌دهند یا پس گرفتن آن بسیار دشوار خواهد بود.

آژانس Vantage Deluxe World Travel توسط Pacific Travel Partners به قیمت 2 میلیون دلار خریداری شده است. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های Aurora Expeditions است، اکنون با نام Vantage Explorations فعالیت خواهد کرد.

نکته مثبت این است، افرادی که به آژانس قبلی هزینه پرداخت کرده‌اند، بخشی از پول خود را در قالب اعتبار برای سفر، پس می‌گیرند. این اتفاق شاید خبر خوبی به نظر نرسد اما باید توجه کرد که شرکت سنگاپوری یونایتد تراول نیز که برای خرید آژانس Vantage پیشنهاد داده بود، انتظار نمی‌رفت که هیچ نوع بازپرداختی را ارائه دهد.

طبق اعلام وب‌سایت Consumer Rescue، اعتباراتی که توسط مالک جدید برای سفر به مشتریان مال‌باخته ارائه می‌شود، نکات مهمی دارد:

·      این اعتبار را می‌توان برای سفرهای Aurora یا Pacific Travel بازخرید کرد.

·      مسافران شاید بتوانند تا 50 درصد از هزینه یک سفر دریایی جدید را با اعتبار خود بپردازند.

·      مسافران می‌توانند از اعتبارات خود برای پرداخت حداکثر 20 درصد از تورهای آبی یا زمینی استفاده کنند.

·      اعتبار سفر را می‌توان با دوستان و خانواده به اشتراک گذاشت اما نمی‌توان آن را فروخت.

·      اعتبارات باید تا نوامبر 2028 استفاده شوند.

·      بیمه‌های مسافرتی این خسارات را پوشش نمی‌دهد زیرا سیاست‌های بیمه‌ای، معمولاً فقط هزینه‌های مربوط به مشکلات آب‌وهوایی یا لغو سفر به دلیل معضلات سلامتی را پرداخت می‌کنند.

مالکان جدید Vantage Travel، می‌خواهند فعالیت آژانس را ادامه دهند

مالکان جدید از آنجایی که هیچ یک از سپرده‌ها یا دارایی‌های آژانس قبلی را دریافت نکرده‌اند، با شرایط سختی مواجه هستند. مسافران بیش از 100 میلیون دلار به آژانس Vantage Deluxe World Travel پرداخت کرده بودند، اما این پول از طریق فروش به دست نیامده است.

شرکت Pacific Travel Partners در مناقصه شرکت برنده شد و می‌خواهد برای مشتریان آژانس قبلی کاری انجام دهد اما هیچ یک از مدیران آن را استخدام نکرده است.

نویل بوک، رئیس گروه‌های Aurora و Pacific Travel گفت: ما هیچ رابطه‌ای با مالکان یا مدیریت شرکت Vantage Travel نداریم و قصد نخواهیم داشت که از مدیریت ارشد سابق در آینده استفاده کنیم.

طرح استفاده از اعتبار، این است که مشتریان به جای هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند، باید چندین سفر داشته باشند. این سفرها ارزان نیستند، بنابراین مشتریان شاید برای رفتن به این سفرها حتی مجبور به پرداخت هزینه اضافی شوند.

  • Comments are closed.