افزایش اجاره بها شوکه‌کننده در لس آنجلس؛ آیا قانونی برای حمایت از


راب لئونارد، 34 ساله، با گربه‌اش جونزی، در آپارتمانش در سانتا مونیکا، از سال 2013 زندگی می‌کند. اجاره بهای او 100 دلار افزایش می‌یابد و به 1764 دلار می‌رسد.

هنگامی که راب لئونارد، اخطاری دریافت کرد که به او می‌گفت از ماه سپتامبر اجاره آپارتمان یک خوابه‌اش 100 دلار در ماه افزایش می‌یابد، او چندین بار نامه را خواند زیرا فکر می‌کرد اشتباهی رخ داده است.

او گفت: “من در شوک بودم. افزایش اجاره به میزان 1200 دلار در سال. من یک گربه دارم، غذا و وسایل مورد نیاز گربه و هزینه‌های دامپزشکی گربه می‌تواند 1200 دلار باشد. من آدم ولخرجی نیستم و در حد توانم خرج می‌کنم. این افزایش اجاره فقط به این معنی است که باید سخت‌تر کار کنم و بیشتر تلاش کنم.”

لئونارد در ژوئن 2013 از جنوب لس‌آنجلس به بخش ساحلی شهر نقل مکان کرد و با پرداخت 1450 دلار در ماه شروع به کار کرد. اجاره او هر سال اندکی افزایش یافته اما آخرین افزایش، پرداخت ماهانه 1764 دلار یعنی بیشترین افزایش در 9 سال گذشته است.

طبق گزارشی که اخیراً توسط پورتال لیست Rent در مورد گران ترین مکان‌ها برای اجاره خانه در ایالات متحده منتشر شده، سه شهر کالیفرنیا در بین پنج شهر گران قرار دارند.

پس از جرسی سیتی، نیوجرسی، و بوستون، پالو آلتو چهارمین شهر گران‌قیمت برای اجاره در ایالات متحده است و پس از آن گلندیل و سانتا مونیکا قرار دارند. سن دیگو نهمین شهر گران آمریکا است و نیوپورت بیچ در رتبه دهم قرار دارد. لس آنجلس و سانفرانسیسکو به ترتیب در رده های دوازدهم و سیزدهم در رده های بعدی قرار دارند.

این فهرست از داده‌های موجود املاک اجاره‌ای چندخانواری Rent برای واحدهای یک یا دو خوابه بین ژوئن 2021 تا ژوئن 2022 جمع‌آوری شده است. داده‌ها فقط فهرست‌های خود شرکت را نشان می‌دهند، نه مجموع کل بازارهای اجاره که احتمالاً پایین‌تر هستند. با این حال، یافته‌ها نشان دهنده بحران رو به رشد قیمت مسکن است.

به گفته جان لکی، روزنامه‌نگار حوزه مسکن، در اوج همه‌گیری کوید 19، با جابجایی مردم از شهرهای بزرگ، قیمت‌های اجاره در همه جا کاهش یافت. بازار اجاره حدود یک سال در رکود باقی ماند تا اینکه در اوت و سپتامبر 2021 افزایش شدیدی را تجربه کرد.

لکی گفت: “در میانه همه‌گیری کوید 19، اوکلند از نظر میانگین قیمت اجاره از سانفرانسیسکو پیشی گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که مردم از مرکز شهرها بیرون رفتند و به اطراف شهرهای بزرگ نقل مکان کردند. یعنی جایی که در انبوه شلوغی مرکز شهر نیستند اما می‌توانند صبح‌ها به سر کار بروند و عصرها به خانه برگردند.

داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده دفتر آمار کار برای منطقه لس آنجلس نشان داد که در آوریل، هزینه‌های مسکن 5.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و اجاره‌کنندگان در مقایسه با آوریل 2021، 3.7 درصد بیشتر برای محل سکونت اصلی خود هزینه کرده‌اند.

بر اساس داده‌های Google Trends، جستجوهای آنلاین برای “افزایش اجاره‌بها” در حال افزایش بوده و کالیفرنیایی‌ها در هفته گذشته پیشتاز بودند.

اما افزایش اجاره بها منحصر به ایالت کالیفرنیا نیست. بر اساس شاخص CPI برای ساکنان شهری، شاخص اجاره بها در ماه ژوئن در 75 منطقه شهری ایالات متحده 0.8 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش ماهانه از آوریل 1986 تاکنون است. CPI با استفاده از قیمت های ماهانه برای 6 هزار واحد مسکونی و 22 هزار بنگاه کوچک املاک محاسبه شد.

علاوه بر اجاره، قیمت مسکن نیز افزایش یافته است. به گزارش California Assn. of Realtors، میانگین قیمت خانه در سراسر ایالت متحده 863,790 دلار است که 5.4 درصد نسبت به ژوئن سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته لکی، به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن، برخی از خریداران تصمیم به فروش خانه خود می‌گیرند اما تا زمانی که قیمت‌ها کاهش نیابد، خانه دیگری را خریداری نمی‌کنند.

او می‌گوید: وقتی نرخ بهره وام مسکن بالا می‌رود، هزینه خرید خانه گران‌تر می‌شود و مردم تصمیم می‌گیرند که صبر کنند تا دوباره قیمت خانه پایین بیاید. این موضوع باعث می‌شود که قیمت اجاره بها افزایش یابد.

در گلندیل، گران‌ترین شهر کالیفرنیای جنوبی در این فهرست، متوسط اجاره بها 4472 دلار در ماه است که 36.32 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. داده ها مشخص نکردند که چه واحدی با آن قیمت اجاره شده است.

اگرچه این شهر قانون کنترل اجاره بها ندارد اما در سال 2019 یک قانون حق اجاره به تصویب رساند که بر اساس آن مالکان موظف هستند در صورت افزایش بیش از 7 درصدی اجاره بها، یک اجاره نامه یک ساله ارائه دهند و هزینه های جابجایی را بپردازند. در نتیجه انتقال هزینه های جابجایی بستگی به این دارد که یک ساختمان چند واحد دارد و مدت زمانی که مستاجر در آنجا زندگی کرده، چقدر بوده است. املاک دارای دو واحد یا کمتر، از این مصوبه مستثنی هستند.

اما کارن کواک، نامزد سابق شورای شهر گلندیل که خود مستأجر است و به تشکیل اولین اتحادیه مستاجران شهر در سال 2017 کمک کرد، گفت که این حمایت‌ها برای جلوگیری از تحمل افزایش شدید اجاره‌بها کافی نیست.

کواک گفت، از زمانی که حمایت های سراسری از مستاجران در 30 ژوئن به پایان رسیده، اتحادیه تماس هایی را از سوی مستاجران وحشت زده دریافت کرده است.

او گفت: “از مستاجران می‌شنوم که می‌بینند اجاره‌هایشان افزایش می‌یابد و این همزمان است با فرارسیدن زمان تخلیه. اجاره بیش از 10 درصد در گلندیل افزایش یافته است. مستاجران نزد ما می آیند و می پرسند آیا قانونی وجود دارد که به آنها کمک کند و ما باید بگوییم، نه وجود ندارد.”

مایک ون گوردر، یکی از اعضای سابق اتحادیه مستاجران گلندیل که در سال 2017 برای شورای شهر نامزد شد، گفت که ساخت آپارتمان های لوکس جدید یکی از دلایل فقدان مسکن ارزان و مقرون به صرفه در شهر است.

ون گوردر گفت که او مجبور شد با همسر و پسرش در ماه آوریل به خانه ای در بربنک نقل مکان کند. او ماهانه 1500 دلار اجاره آپارتمانی که در آن زندگی می کرد را پرداخت می نمود اما خانواده اش پس از تولد پسرشان به یک خانه سه خوابه نیاز داشتند و نتوانستند جایی کمتر از 1 میلیون دلار در گلندیل پیدا کنند.

او گفت: “من آن شهر را دوست دارم. کاش هنوز آنجا بودم اما مسکن مناسبی برای خانواده من وجود نداشت. این در حالی بود که بیش از دوجین واحد مسکونی ارزان قیمت برای ساختن یک پارکینگ برای پردیس گارفیلد کالج اجتماعی گلندیل تخریب شد”.

او می‌گوید: “اگر مردم می‌خواهند فرزندانشان بتوانند استقلال خودشان را به دست آورند، باید مجتمع‌های مسکونی جدیدی در حومه هر شهر برای افرادی که درآمد پایین تری دارند، ساخته شود زیرا در غیر این صورت، ما در سناریویی قرار خواهیم گرفت که تنها خریداران خانه، شرکت های سهامی خاص هستند. این شرایط در حال حاضر اتفاق می افتد. مردم مالک خانه‌هایی نیستند که در حال حاضر خرید و فروش می شوند”.

ریچارد گرین، مدیر مرکز املاک و مستغلات Lusk USC، گفت: نزدیکی گلندیل به پاسادینا و راحت رفت و آمد به مرکز شهر نیز این مکان را برای اجاره کنندگان جذاب می کند.

طبق گزارش رانت، متوسط اجاره شهر سنتا مونیکا در نزدیکی سیلیکون ولی، 4357 دلار است که در مقایسه با سال گذشته بیش از 15 درصد افزایش یافته است.

به گفته پاوو مونکونن، استاد برنامه‌ریزی شهری و سیاست عمومی در UCLA، ترکیب اجاره‌کنندگان شهری در مقایسه با مالکان خانه نیز ممکن است سانتا مونیکا را در فهرست بالای شهرهای گران قرار دهد.

چرا سانتا مونیکا برای اجاره‌کنندگان از بورلی هیلز گران‌تر است؟ ممکن است بورلی هیلز خانه‌های بسیار گران‌قیمتی داشته باشد، اما متعلق به مالکان است و خانه‌های اجاره‌ای آن‌، کوچک و قدیمی‌تر است. اگر دو شهر دارید که تقاضا برای زندگی در آن شهر مشابه است اما شهر A دارای واحدهای اجاره ای جدیدتر و بزرگتر است اجاره بها در آنجا بالاتر خواهد رفت.

در حالی که همه‌گیری کوید 19 به برخی از خانوارها اجازه داد به مناطقی با اجاره ارزان‌تر و فضای بیشتر نقل مکان کنند، آناستازیا فاستر، عضو هیئت کنترل اجاره سانتا مونیکا، گفت ساکنان آنجا توانایی یکسانی برای نقل مکان و دورکاری ندارند.

اگرچه این شهر کنترل اجاره بها را در سال 1979 اتخاذ کرد، فاستر گفت که قانون مسکن اجاره ای کوستا هاوکینز از این معیار خارج می شود. قانون سال 1995 کنترل اجاره آپارتمان‌ها، به مالکان آپارتمان‌های بزرگ اجازه می‌دهد پس از نقل مکان مستأجر قبلی، اجاره بها را به هر قیمتی برای مستاجر جدید افزایش دهند. بیش از 70 درصد از ساکنان این شهر اجاره نشین هستند.

او گفت: اگر در جوانی به شهر نقل مکان کردید و اکنون ازدواج کرده اید یا صاحب فرزند شده اید یا کسب و کاری راه اندازی کرده اید، ممکن است مجبور خانه بزرگتری بگیرید. اما واقعاً سخت است که از قیمتی که تحت کنترل اجاره بودید صرف نظر کنید و به یک خانه دو خوابه بدون قانون کنترل بروید.

فاستر گفت که مستاجران تمایل دارند در واحدهای خود در درازمدت بمانند، اما قانون می تواند برخی از مالکان را تشویق کند تا مستاجران طولانی مدت را بیرون کنند تا بازده بیشتری از سرمایه خود با یک مستاجر جدید دریافت کنند. او گفت که در سانتا مونیکا، بیش از 70 درصد از واحدهای تحت کنترل اجاره شهر با نرخ بازار یا بالاتر از آن هستند و حدود 23 درصد از واحدها را به مستاجرینی که برای مدت طولانی در آنها زندگی می کنند، واگذار می کنند.

او گفت: آنها مستاجرینی هستند که مقابل فشارها آسیب پذیرتر هستند. برای آزار آن‌ها، در اطراف‌شان بازسازی‌هایی در حال انجام است و امکانات رفاهی را حذف می‌کنند تا آنها خانه را ترک کنند. برخی از روش‌ها ظریف‌تر و برخی شدیدتر هستند.

او گفت که اگر لئونارد از آپارتمان خود در سانتا مونیکا نقل مکان کند، واحد او 500 تا 600 دلار بیشتر در ماه به مستاجر جدید اجاره داده می شود.

لئونارد در یک دهه‌ای که این در شهر زندگی می‌کند، شاهد افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها و کاهش کسب‌وکارهای کوچک و فروشگاه‌های بزرگ در میان افزایش اجاره بهای واحدهای تجاری بوده است.

او گفت: واحدهای یک خوابه با قیمت ۴۵۰۰ دلار در ماه معامله می شوند. ساختمان های زشت زیادی در حال ساخت هستند و دید و ویوی بسیاری از مناطق شهر را از بین می برند.

فاستر توضیح داد که آب و هوای ایده آل کالیفرنیای جنوبی و به ویژه نزدیکی سانتا مونیکا به ساحل، توریست ها و مستاجران را به طور یکسان جذب کرده و قیمت ها را به شکل گزافی افزایش داده است.

او گفت: “چرا ما بالاترین اجاره‌ها در کشور را داریم؟ به این دلیل که اینجا مکان خوبی برای زندگی است و انگار زمین زیر پای ما از طلا ساخته شده است”.

  • Comments are closed.