تاجر ثروتمندی که با دریافت کمک‌های مالی دوران کرونا، خودروهای لوکس خریده بود؛ به زندان محکوم شد

به گزارش مجله هفته بازار و به نقل از لس آنجلس تایمز؛ ماموران گروه ویژه جرایم مالی و ماموران سازمان تحقیقات امنیت داخلی در لس آنجلس، یک لامبورگینی که متعلق به فردی به نام مصطفی قدیری بود را توقیف کردند.

به گفته دادستان فدرال، مردی در اورنج کانتی که با کلاهبرداری، 5 میلیون دلار وام برای کمک در دوران همه‌گیری کوید 19 دریافت کرده بود و سپس پول آن را صرف تعطیلات مجلل، اتومبیل های اسپرت لوکس و هزینه های شخصی خود کرده بود، روز جمعه به 4 سال و نیم زندان محکوم شد.

مصطفی قدیری، 42 ساله، از ایروین کالیفرنیا، مبلغ 5 میلیون دلار وام را با ارسال درخواست‌های وام برای طرحی که کنگره در مارس 2020 برای ارائه کمک‌های اضطراری به مشاغل کوچکی که در بحبوحه تعطیلی‌های مرتبط با COVID-19 و سایر وقفه‌های کسب‌وکار ایجاد شد، تصویب کرده بود، دریافت کرد.

این کمک‌های مالی برای جلوگیری از اخراج کارکنان واگذار می‌شد و گیرندگان این وام‌ها مجاز بودند تا از وجوه آن برای پرداخت حقوق، اجاره یا وام مسکن یا خدمات آب و برق استفاده کنند اما نمی‌توانستند مبلغ آن را برای هزینه های شخصی خرج کنند.

دادستان فدرال گفت که قدیری در ماه مه و ژوئن 2020 این درخواست ها را به نمایندگی از چهار شرکت جداگانه نیوپورت بیچ ارائه کرد که هیچ یک از آنها در آن زمان عملاً فعال نبودند. مقامات گفتند که او فریبکاری‌های فراوانی انجام داده از جمله اینکه شماره کارکنان را به دروغ ثبت کرده، موجودی بانک ها را جعل کرده و اظهارنامه های مالیاتی جعلی پر کرده است.

مقامات فدرال گفتند که این تاجر بعد از دریافت وام، اقدام به خرج کردن آن برای امور شخصی خود کرد از جمله با خرید اتومبیل های اسپرت فراری، بنتلی و لامبورگینی.

ماموران فدرال خودروهای او را به همراه بیش از 2 میلیون دلار از حساب‌های بانکی‌اش توقیف کردند و هیئت منصفه فدرال او را متهم کرد.

قدیری در ژوئیه 2021 به کلاهبرداری بانکی، سرقت هویت و پولشویی اعتراف کرد. او علاوه بر محکومیت حبس، به پرداخت 20 هزار دلار جریمه نقدی و پرداخت بیش از 2.8 میلیون دلار غرامت محکوم شد.

نه خود شخص مصطفی قادری و نه وکیل او برای اظهار نظر در دسترس رسانه‌ها نبودند تا از آن‌ها در مورد این حکم سوال شود.

چند تن از دوستانی که در دادگاه فدرال در مورد قدیری توضیحاتی دادند، او را مردی دلسوز و سخاوتمند توصیف کردند که پس از مرگ پدرش در کودکی زیر نظر مادرش که مهاجری از افغانستان بود، بزرگ شد.

دوستان قدیری گفتند که او در جوانی در تجارت موفق شد اما در سال‌های اخیر از سوء مصرف الکل رنج می برد که باعث گمراهی‌اش شد.

قدیری در پرونده های دادگاه درخواست کرد که در چارچوب طرح سوء مصرف مواد مخدر دفتر فدرال زندان ها، در نظر گرفته شود.

به گفته مقامات مسئول، قدیری تنها نمونه ای از تقلب‌های گسترده در طرح‌های فدرال است که برای تسکین مشکلات اقتصادی ایجاد شده در دوران همه‌گیری کوید 19، اجرا شدند.

  • Comments are closed.