ثروتمندان لس‌آنجلس، اورنج‌کانتی، سن‌دیگو، سانفرانسیسکو و سیلیکون ولی از کالیفرنیا به آریزونا می‌روند

Tucson, Arizona, USA Cityscape

کن ساویر، بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری Saints Capital می‌گوید در ابتدا قصد نداشت که کالیفرنیا را ترک کند. وی قبلاً در سانفرانسیسکو به همراه همسرش که او نیز در حوزه سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز (venture capital) کار می‌کند، زندگی می‌کرد و خانه دومی در شهر ناپا در کالیفرنیا داشت.

اما هنگامی که خانه‌شان در شهر ناپا در آتش‌سوزی‌های سال 2017 سوخت، آنها تصمیم گرفتند به جای بازسازی منزل خود، خانه‌ای در کلرادو بگیرند. او به Business Insider گفت: پس از حضور در کلرادو و آشنایی با پویایی و کیفیت زندگی و مزایای آنجا، تصمیم گرفتیم که شاید نیازی به حضور در کالیفرنیا نداشته باشیم.

در سال 2019، ساویر و همسرش پس از در نظر گرفتن حدود پنج شهر به عنوان گزینه برای نقل مکان، بالاخره تصمیم گرفتند که در پارادایس ولی (Paradise Valley) در آریزونا ساکن شوند و از آن زمان دیگر در سانفرانسیسکو زندگی نکرده‌اند.

پارادایس ولی به «بورلی هیلز آریزونا» مشهور است. ساویر یکی از کالیفرنیایی‌هایی است که سیلیکون ولی را با پارادایس ولی عوض کرده است. بر اساس داده‌های مهاجرت از یک منطقه به منطقه دیگر، منطقه سانتا کلارا که سیلیکون ولی در آن قرار دارد، اخیراً شاهد افزایش مهاجرت ساکنانش به آریزونا بوده است.

از سال 2011 تا 2015، شهر ماریکوپا که پرجمعیت‌ترین منطقه آریزونا است، هر سال پذیرای به طور متوسط 1127 نفر از منطقه سانتا کلارا بوده است. از سال 2016 تا 2020، این میانگین تقریباً 38 درصد افزایش یافته و به 1555 رسیده است.

پارادایس ولی در تپه‌های بیابانی بین فونیکس و اسکاتس‌دیل در منطقه ماریکوپا قرار دارد. در سال 2022، وال استریت ژورنال گزارش داد که میلیونرها از سراسر کشور به مناطق مرفه حومه شهر ماریکوپا هجوم می‌آورند.

یک کارگزار املاک لوکس در آریزونا که به ساویر کمک کرد تا خانه‌اش را پیدا کند؛ گفت که پارادایس ولی، حریم خصوصی و زمین‌های بزرگی را برای ساکنانش فراهم می‌کند.

همچنین با خودروی شخصی خود به راحتی و سریع به امکانات شهری از جمله مرکز خرید، رستوران‌ها و تفریحات شبانه دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این؛ زیبایی طبیعی، ترافیک کمتر نسبت به مناطق پرجمعیت کالیفرنیا و مالیات پایین‌تر نیز از دیگر مزایای این منطقه هستند.

این منطقه از سال‌های گذشته، افراد مشهوری مانند محمد علی کلی و استیوی نیکس و همچنین چندین میلیاردر از جمله بنت دورنس، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کمپبل سوپ و بروس هال، بنیانگذار شرکت خرده فروشی Discount Tire را به خود جذب کرده بوده است.

ثروتمندان از ایالت‌های مختلف به پارادایس ولی می‌آیند که بیشتر آن‌ها از کالیفرنیا هستند.

بنیانگذار شرکت Saints Capital گفت: پارادایس ولی واقعاً کیفیت زندگی بسیار بالاتری را برای ما فراهم کرد. ما عاشق سانفرانسیسکو هستیم اما این شهر، ارائه آموزش عمومی را متوقف کرد و امنیت کافی نداشت.

سایر شهرهای ثروتمند کالیفرنیا مانند لس‌آنجلس و اورنج‌کانتی نیز شاهد مهاجرت مردم خود به آریزونا هستند. منطقه لس‌آنجلس که بیش از 9.7 میلیون نفر جمعیت دارد، از سال 2016 تا 2020 به طور متوسط شاهد مهاجرت 8614 نفر از شهروندانش به منطقه ماریکوپا بوده که در مقایسه با سال 2011 تا 2015، 48 درصد افزایش یافته است.

یک مشاور املاک و مستغلات در آریزونا گفت که پارادایس ولی همیشه منطقه‌ای مجلل از آریزونا بوده است. اما زمانی که قیمت‌ها در ابتدای دوران شیوع کووید-19 در سراسر کشور شروع به افزایش کردند، قیمت‌های این منطقه نه‌چندان شناخته شده برای سایر آمریکایی‌ها، برای مدتی ثابت ماندند.

وی افزود: قیمت‌های پارادایس ولی مثل بقیه مناطق ایالات متحده بالا نمی‌رفتند و در واقع انتهای صف افزایش قیمت بود. میانگین قیمت فروش 2.87 میلیون دلاری در پارادایس ولی از قیمت 1.19 میلیون دلار و 957 هزار دلار به ترتیب در شهرهای سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس بیشتر است اما در عوض، ساکنان این منطقه، مالیات کمتری می‌پردازند.

او ادامه داد: کالیفرنیا مالیات‌هایی دارد که واقعاً به همه آسیب می‌رساند اما زندگی در پارادایس ولی بسیار ارزان‌تر است.

تیلور گرابر و همسرش، آملیا نیز از سن‌دیگو به اسکاتس‌دیل در آریزونا نقل مکان کردند. از سال 2016 تا 2020 به طور متوسط سالانه 5206 نفر سن‌دیگو به منطقه ماریکوپا مهاجرت کرده‌اند.

گرابر تخمین زد که درآمد او و خانواده‌اش در کالیفرنیا مشمول مالیات 9.3 درصدی می‌شد اما در آریزونا، تنها 4.5 درصد از درآمدشان مشمول مالیات می‌شود. پرداخت مالیات کمتر به او و خانواده‌اش کمک می‌کند تا پول بیشتری پس‌انداز کنند.

بنیانگذار Saints Capital نیز به مالیات‌ها در کالیفرنیا اشاره کرد اما گفت که مشکل این است، او احساس نمی‌کند که مالیاتی که می‌پردازد، به درستی هزینه می‌شود.

وی افزود: هنوز مدارس دولتی، پلیس و زیرساخت‌ها دچار مشکل هستند. من فکر می‌کنم سانفرانسیسکو بسیاری از فرصت‌های خود را برای حکمرانی خوب، هدر داد.

آریزونا همچنین دارای یک بازار فناوری در حال رشد است که فضا را برای افرادی مانند بنیانگذار شرکت Saints Capital آسان‌تر می‌کند.

او گفت: هر ماه افراد بیشتری در دنیای فناوری و همینطور از کالیفرنیا و میامی به پارادایس ولی می‌آیند. با این وجود من هنوز فکر می‌کنم که کالیفرنیا مکان شگفت‌انگیزی است و اگر این ایالت تصمیم بگیرد که فضای تجارت را مساعدتر کند، شاید اوضاع تغییر نماید.

اما در حال حاضر، خانواده وی در پارادایس ولی خوشحال هستند و او و همسرش فاصله زیادی تا سانفرانسیسکو و لس آنجلس ندارند و هر زمان که بخواهند می‌توانند برای انجام کارها یا دیدن دوباره این شهرها، به آن‌ها رفت‌وآمد کنند.

  • Comments are closed.