فروش یک آپارتمان در کالیفرنیا به ارزش نصف قیمت خرید

Colorful building in San Francisco, California

طبق داده‌های شرکت املاک و مستغلات Zillow، یک واحد آپارتمان در مرکز شهر سانفرانسیسکو، منطقه‌ای که در چند سال گذشته با مشکلات متعددی مواجه شده؛ هفته گذشته به ارزش حدود نیمی از قیمت خرید خود در سال 2019، فروخته شد.

این ملک، یک آپارتمان دو خوابه با دو حمام در فاصله پنج دقیقه‌ای (با خودرو) از میدان Union Square و فاصله سه دقیقه‌ای (با خودرو) از محله شلوغ Tenderloin است که در تاریخ 18 ژانویه به قیمت 695 هزار دلار برای فروش در وب‌سایت Zillow گذاشته شده بود.

پس از ماه‌ها، بالاخره این ملک در 8 اِیپریل به قیمت 675 هزار دلار فروخته شد یعنی تقریباً نیمی از قیمتی که در اواخر ماه می 2019، خریداری شده بود. در آن زمان این ملک به قیمت 1،250،000 دلار فروخته شد.

طبق گزارش اخیر شرکت املاک و مستغلات Redfin، نزدیک به 20 درصد از فروشندگان خانه در سانفرانسیسکو از فروش خود ضرر می‌کنند. یعنی بیش از چهار برابر بیشتر از فروشندگان خانه در سایر نقاط ایالات متحده. میانگین ملی ضرر فروشندگان مسکن در ایالات متحده، 4.3 درصد است.

شرکت ردفین دریافت که حدود 17.8 درصد از خانه‌های فروخته شده در سانفرانسیسکو طی سه ماه منتهی به 29 فوریه سال جاری، با ضرر فروخته شده است.

در سه ماه منتهی به 31 ژانویه این میزان، 17.9 درصد بود که بالاترین میزان آن در 11 سال گذشته و بالاتر از هر کلان‌شهر دیگری بود. به طور متوسط صاحبخانه‌های معمولی در سانفرانسیسکو، خانه خود را به قیمت 155500 دلار کمتر از آنچه که آن را خریده بودند، فروختند.

شرکت ردفین عنوان کرد که چنین شرایطی عمدتاً به این دلیل است که قیمت‌ها پس از افزایش سرسام‌آور طی دوران همه‌گیری، حالا به حالت عادی بازگشته است.

تا تاریخ 15 اِیپریل، در مجموع 1336 ملک از جمله خانه‌های تک و چند خانواده، آپارتمان‌ها، کاندوها و زمین‌ها برای فروش در وب‌سایت Zillow گذاشته شده بود که 188 مورد از آنها کاهش قیمت داشتند.

قیمت خانه در سانفرانسیسکو که جزء شهرهایی در آمریکاست که بیشترین افزایش قیمت را داشته، طی اصلاحات بازار مسکن در اواخر تابستان 2022 و بهار 2023 به طور چشمگیری کاهش یافته است.

چالش‌های دوران همه‌گیری از جمله نرخ بالای میزان دفاتر خالی اداری و افزایش سرقت از فروشگاه‌ها که منجر به تعطیلی چندین فروشگاه در مرکز شهر شد؛ به کاهش ارزش املاک کمک کرد.

در حالی که قیمت‌ها در فاصله تابستان و پاییز سال گذشته در منطقه خلیج سان فرانسیسکو شاهد بازگشت متوسطی بودند، در اکتبر سال گذشته دوباره شروع به کاهش کردند.

طبق اعلام شرکت Zillow از تاریخ 31 مارچ، میانگین ارزش خانه در سانفرانسیسکو به 1.290.678 دلار رسید که 7.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

قیمت خانه در کل کالیفرنیا بین سال‌های 2023 تا 2024 به شدت کاهش یافته است. از تاریخ 31 مارچ، میانگین ارزش خانه در گلدن استیت؛ 783.666 دلار بود که 44.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

در سطح ملی، قیمت‌ها به طور مشابه با 44.4 درصد کاهش سالانه در میانگین ارزش خانه و رسیدن به میانگین قیمت 354,179 دلار، هنوز هم به طور قابل توجهی کمتر از کالیفرنیا و سانفرانسیسکو است.

باوجود کاهش اخیر قیمت‌ها، هزینه خرید خانه در کالیفرنیا به دلیل کمبود میزان مسکن و گران ماندن قیمت‌ها در بلندمدت، همچنان بالا است و سانفرانسیسکو همچنان گران‌ترین بازار املاک و مستغلات ایالات متحده است.

  • Comments are closed.