قیمت خانه در لس‌آنجلس و اورنج‌کانتی، 10 برابر بیشتر از درآمد سالانه یک خانواده معمولی است

Buying and selling houses and real estate prices concept.

گزارش جدید مرکز مشترک مطالعات مسکن هاروارد نشان می‌دهد که هزینه خرید خانه در لس‌آنجلس و اورنج‌کانتی، 10 برابر بیشتر از درآمد یک خانواده معمولی در یک سال است.

این در حالی است که در سال 1980 قیمت یک خانه، پنج برابر متوسط درآمد خانوار بود. منطقه لس‌آنجلس-اورنج‌کانتی، در رتبه‌بندی نسبت قیمت به درآمد در میان 385 منطقه شهری ایالات متحده که در اواخر ماه جون منتشر شد، در رتبه چهارم نسبت قیمت به درآمد خانوار قرار گرفت.

در اینلند امپایر، قیمت خانه بیش از شش برابر بیشتر از درآمد متوسط خانوار بود که سی‌وهفتمین نسبت قیمت به درآمد در ایالات متحده است. میانگین قیمت خانه در منطقه سن‌دیگو تقریباً 9 برابر بیشتر از درآمد متوسط خانواربود که یازدهمین نسبت است.

در این گزارش آمده که در سطح ملی، قیمت خانه در ایالات متحده حدود پنج برابر درآمد متوسط خانوار در ایالات متحده است. این گزارش، قیمت‌های متوسط سال گذشته را برای خانه‌های تک‌خانواده یا مستقل را با درآمد خانوار که در Moody’s Analytics منتشر شده بود، مقایسه کرد.

در این گزارش آمده است: قیمت مسکن در سراسر ایالات متحده از اوایل سال 2020 تا کنون، 47 درصد و از سال 2010 تا کنون، 115 درصد افزایش یافته است. با این افزایش، قیمت خانه‌ها به چندین برابر درآمد خانوار رسیده است.

در جنوب کالیفرنیا، میانگین قیمت مسکن از اوایل سال 2020 تا کنون، 45 درصد و از سال 2010 تا کنون، 183 درصد افزایش یافته است.

با استفاده از معیارهای متعدد قیمت مسکن و اجاره، این گزارش به این نتیجه رسید که خرید مسکن در آمریکا در حال تبدیل به یک رویاست.

در این گزارش آمده است: هم مالکان و هم مستاجران با هزینه‌های بالای مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. میلیون‌ها خریدار بالقوه خانه به دلیل افزایش قیمت مسکن و نرخ بهره، از بازار خارج شده‌اند. با افزایش اجاره‌ها، تعداد مستاجرانی که با هزینه‌های سنگین اجاره روبرو هستند نیز به بالاترین حد خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، بیش از 56 درصد از مستاجران کالیفرنیای جنوبی با بار هزینه‌های اضافی مواجه هستند. به این معنی که بیش از 30 درصد از درآمد خود را صرف اجاره می‌کنند. یعنی تقریباً یک سوم درآمد خود را صرف اجاره خانه می‌کنند.

به عنوان مثال، یک خریدار خانه با قیمت متوسط در اورنج‌کانتی با پیش پرداخت 3.5 درصد، باید سالانه بیش از 420 هزار دلار درآمد داشته باشد تا بتواند مبلغ مورد نیاز را پرداخت کند. این شرایط باعث شده تا اورنج‌کانتی در فهرست نسبت درآمد به قیمت خانه میان 179 کلان‌شهر ایالات متحده، در رتبه دوم قرار بگیرد که نشان‌دهنده توان خرید پایین مردم این شهر است.

سن‌خوزه در صدر این فهرست قرار دارد و خریداران برای خرید خانه با قیمت متوسط در این شهر، نیاز به درآمد بیش از 566 هزار دلار در سال دارند. یعنی ساکنان سن‌خوزه بر اساس نسبت درآمد به قیمت خانه، سخت‌ترین شرایط را برای خرید خانه در میان ساکنان کلان‌شهرهای ایالات متحده دارند.

بر اساس این گزارش، منطقه سن‌دیگو با درآمد مورد نیاز تقریباً 302 هزار دلار برای خرید خانه، بین کلان‌شهرهای ایالات متحده در رتبه پنجم قرار دارد.

در منطقه لس‌آنجلس، حداقل درآمد مورد نیاز برای خرید خانه، 253 هزار دلار است. حداقل درآمد مورد نیاز برای خرید خانه در اینلند امپایر نیز تقریباً 178500 دلار است.

قیمت مسکن در 12 سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده و اقتصاددانان انتظار ندارند در آینده نزدیک کاهش یابد. با وجود نرخ بالای بهره وام مسکن و مقرون‌به‌صرفه نبودن بهای مسکن، قیمت‌ها همچنان در حال افزایش هستند زیرا تعداد خانه‌های برای فروش بسیار کمتر از سطح قبل از دوران همه‌گیری کوید است.

شرکت داده‌های املاک CoreLogic پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن امسال در ایالات متحده، 5.7 درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

گزارش مرکز مشترک مطالعات مسکن هاروارد نتیجه گرفت: تامین مبلغ مورد نیاز برای خرید یا اجاره مسکن و مقرون‌به‌صرفه نبودن آن، همچنان چالش‌های اصلی هستند. تعداد خانوارهایی که به کمک نیاز دارند، همچنان در حال افزایش است و عدم ادامه کمک‌های مالی منجر به افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها خواهد شد.

  • Comments are closed.