مقایسه اقتصادی ترامپ و هریس؛ 4 تفاوت ریاست جمهوری هر یک از این دو بر وضعیت مالی شما

ماه (جولای)، پرزیدنت بایدن پایان کارزار انتخاباتی خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد. این اقدام نه تنها پویایی رقابت‌های ریاست جمهوری امسال را تغییر داد، بلکه درها را برای ایده‌ها و برنامه‌های سیاسی جدید باز کرد. برخی از این ایده‌ها و برنامه‌های سیاسی مستقیماً بر وضعیت مالی شما تأثیر می‌گذارند.

کمتر از 70 روز تا حضور رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای باقی مانده است. در مقطع زمانی کنونی؛ دونالد ترامپ و کامالا هریس، روی جلب حمایت رای‌دهندگان متمرکز شده‌اند و با نزدیک شدن به روز انتخابات، برخی از ابتکارات سیاسی کلیدی خود را به اشتراک می‌گذارند.

لازم به ذکر است که هریس کمتر از یک ماه پیش، به عنوان نامزد دموکرات‌ها تایید شد. بنابراین، بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌های او هنوز به طور رسمی فاش نشده‌اند.

با این حال، هر دو نامزد نظرات خود را در مورد آنچه برای چهار سال آینده تصور می‌کنند، به اشتراک گذاشته‌اند. رئیس‌جمهور بعدی بدون شک تأثیر زیادی بر زندگی مالی شما و کل صنعت بانکداری خواهد داشت.

4 تاثیری که رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند بر صنعت بانکداری بگذارد

ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که انتخابات چگونه برگزار می‌شود، اما می‌توانیم اظهارات هر نامزد در زمینه بانکداری، اقتصاد و امور مالی را بررسی کنیم تا حدس بزنیم که در صورت انتخاب شدن، سیاست‌های آنها چگونه بر وضعیت مالی آمریکایی‌ها تأثیر می‌گذارد.

1-مقررات بانکی

ترامپ و هریس در بسیاری از مسائل با هم تفاوت دارند و مقررات بانکی یکی از آنهاست. ترامپ از رویکردی آرام‌تر حمایت می‌کند. او احتمالاً برای بازگرداندن سیاست‌های مقررات‌زدایی خود که ابتدا در سال 2018 به امضا رسیده بود، تلاش خواهد کرد.

این تدابیر به منظور تسهیل قوانین و الزامات نظارتی بر موسسات کوچک و متوسط بود که هدف آن محدود کردن شیوه‌های وام‌دهی پرخطر و افزایش نظارت بر بانک‌ها برای جلوگیری از تکرار بحران مالی سال 2008 بود.

کارولین لیویت، سخنگوی ستاد ملی انتخاباتی ترامپ، در ایمیلی به رویترز نوشت: برنامه حمایت از رشد و مقررات‌زدایی رئیس‌جمهور ترامپ، بزرگ‌ترین اقتصاد تاریخ را شکوفا ساخت.

با این حال، منتقدان ادعا کرده‌اند که این مقررات‌زدایی، ثبات صنعت بانکداری را تضعیف کرده و منجر به ورشکستگی‌های اخیر بانک‌هایی مانند بانک سیلیکون ولی شده است.

دولت بایدن-هریس برای بازگرداندن نظارت منطقی بر بانکداری  تلاش کرده و هریس سابقه‌ای در رأی دادن علیه مقررات‌زدایی دارد. با این حال، کمپین هریس که دستور کار اقتصادی او را فاش کرد، بر برنامه‌هایی برای مقابله با افزایش قیمت، معضلات مسکن، محدود کردن هزینه‌های داروهای تجویزی و اعتبار مالیاتی جدید برای کودکان متمرکز بود و به طرحی برای رسیدگی به مقررات بانکی اشاره نکرد.

2-کارمزدهای بانکی

بر اساس گزارش سازمان حمایت مالی از مصرف‌کننده (CFPB)، بین سال‌های 2018 تا 2020، آمریکایی‌ها سالانه 120 میلیارد دلار به عنوان بهره و کارمزد کارت اعتباری پرداخت کردند. این میزان، به طور متوسط سالانه هزار دلار برای هر خانواده آمریکایی است.

دولت بایدن-هریس با محدود کردن هزینه‌های دیرکرد کارت اعتباری و ممنوعیت کارمزد خدمات ضروری حساب‌های بانکی، مانند بررسی موجودی حساب‌های بانکی، استعلام مبلغ بازپرداخت برای وام یا دریافت اطلاعات حساب؛ دستی در مقابله با هزینه‌های ناخواسته داشته است.

کارمزدهای بانکی، موضوع محوری در رقابت‌های ریاست جمهوری فعلی نبوده و ترامپ در مورد اینکه آیا در صورت انتخاب شدن به عنوان یک اولویت به آن می‌پردازد یا خیر، صحبتی نکرده است.

با این حال، با نگاهی به دوره اول ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، به نظر می‌رسد که او تمایل داشت تصمیمات مربوط به کارمزد بانکی را به دست بانک‌ها واگذار کند.

3-نرخ بهره

نرخ بهره فدرال، از زمانی که نرخ تورم پس از همه‌گیری کوید، به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسید و منجر به افزایش شدید هزینه‌ها برای کالاها و خدمات شد، موضوع اصلی بحث‌های اقتصادی بوده است.

در تلاش برای کنترل تورم، بانک مرکزی می‌تواند نرخ بهره هدف خود را افزایش یا کاهش دهد تا بر قیمت تمام‌شده کالاهای مورد نیاز روزمره تأثیر بگذارد.

نرخ بهره فدرال، همچنین بر نرخ‌های بهره‌ای که بانک‌ها برای حساب‌های پس‌انداز، کارت‌های اعتباری و وام‌ها ارائه می‌دهند، تأثیر می‌گذارد. البته باید بدانیم که هیچ فردی به تنهایی، نرخ بهره فدرال را تعیین نمی‌کند.

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)، چندین بار در طول سال برای ارزیابی شاخص‌های اقتصادی کلیدی، سنجش سلامت کلی اقتصاد و تعیین اینکه آیا تغییر نرخ بهره، درست خواهد بود یا خیر؛ تشکیل جلسه می‌دهد.

بنابراین درست است که رئیس‌جمهور می‌تواند مقامات کلیدی بانک مرکزی را معرفی کند، رئیس آن را منصوب کند و در مورد نگرانی‌های مربوط به سیاست پولی بحث کند اما روسای جمهور مستقیماً بر تصمیمات نرخ بهره بانک مرکزی تأثیر نمی‌گذارند.

با این وجود، ترامپ اعلام کرده که معتقد است رئیس‌جمهور باید در تعیین نرخ بهره، سهم بیشتری داشته باشد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت: من پول زیادی به دست آوردم، بسیار موفق بودم و فکر می‌کنم در بسیاری از موارد، غریزه بهتری نسبت به افرادی دارم که در بانک مرکزی حضور داشتند یا رئیس‌جمهور بودند.

هریس در مقابل این بیانیه گفت: بانک مرکزی یک نهاد مستقل است و من به عنوان رئیس‌جمهور هرگز در تصمیماتی که فدرال رزرو می‌گیرد، دخالت نمی‌کنم.

4-ارز دیجیتال

ارز دیجیتال، غیرمتمرکز است؛ به این معنی که توسط بانک مرکزی، دولت یا هیچ سازمانی پشتیبانی نمی‌شود. این استقلال، یک نقطه عطف بزرگ برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است که به سیستم‌های مالی سنتی، بی‌اعتماد هستند.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان بر این باورند که ارزهای دیجیتال فاقد محافظ‌های مهم هستند، کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهند و درها را برای افزایش فعالیت‌های غیرقانونی باز می‌کند.

هریس هنوز در مورد اینکه آیا قانون ارزهای دیجیتال، بخشی از پلتفرم او خواهد بود یا خیر، اظهارنظر رسمی نکرده است. با این حال، یکی از مشاوران سیاسی کمپین او گفت که هریس از اقداماتی برای کمک به رشد دارایی‌های دیجیتال حمایت خواهد کرد.

در گذشته، ترامپ از ارزهای دیجیتال به عنوان یک کلاهبرداری یاد می‌کرد. با این حال، او ظاهراً نظر خود را تغییر داده و اکنون حدود یک میلیون دلار ارز دیجیتال در اختیار دارد.

جمهوری‌خواهان در پلتفرم رسمی خود در سال جاری متعهد شدند که به سرکوب غیرقانونی و ضدآمریکایی رمز ارز یا ارزهای دیجیتال از سوی دموکرات‌ها پایان دهند و از حق استخراج بیت‌کوین دفاع کنند.

جمهوری‌خواهان همچنین وعده دادند تا اطمینان حاصل کنند که هر آمریکایی حق دارد از دارایی‌های دیجیتال خود محافظت کند و مبادلات آزاد و بدون نظارت و کنترل دولتی انجام دهد.

بر اساس داده‌های سازمان غیرانتفاعی Public Citizen، شاید جای تعجب نباشد که پول شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارز، تقریباً نیمی از کمک‌های مالی سازمانی به رقابت‌های انتخاباتی امسال را تشکیل می‌دهد.

هر دو نامزد ظاهراً برای حمایت از چارچوب‌های نظارتی و رشد در این صنعت، آماده هستند. رویکرد رئیس‌جمهور بعدی به ارزهای دیجیتال می‌تواند شرایط را در بخش بانکداری متزلزل کند و آمریکایی‌های بیشتری را تشویق کند که به سمت ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای بانکداری سنتی حرکت کنند.

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
Email

SanFair Daily

The latest on what’s moving world – delivered straight to your inbox

Picture of Max Kharazmi

Max Kharazmi

Comments

  • Comments are closed.
  • Trending