میلیون ها پرونده کیفری در کالیفرنیا بخشیده شد-بزرگ‌ترین بخشش در یک بازه زمانی در تاریخ آمریکا

میلیون‌ها پرونده کیفری در کالیفرنیا، بخشیده شد

بیش از ۱۱ میلیون پرونده مربوط به دستگیری و محکومیت در شش ماه اول اجرای قانون جدید در کالیفرنیا، بخشیده شده که بزرگ‌ترین بخشش در آن دوره زمانی در تاریخ ایالات متحده است.

این بخشش بزرگ و حذف انبوه پرونده‌ها، به دنبال تلاش چندین ساله قانون‌گذاران و رای‌دهندگان در سال ۲۰۱۶ است. در آن سال، ماری‌جوانا در ایالت کالیفرنیا، قانونی شد. این قانون با هدف پاک کردن برخی سوابق کیفری و فراهم کردن دستیابی به فرصت‌های شغلی و مسکن برای کالیفرنیایی‌ها وضع شد.

فیل تینگ، یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا گفت: پس از اینکه فردی محکومیت خود را کامل کرد و بدهی‌های خود را پرداخت کرد، ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تا سوابق قانونی قدیمی، موانعی برای استفاده از فرصت‌ها ایجاد کنند. این موانع؛ خانواده‌ها را بی‌ثبات می‌کند، اقتصاد ما را تضعیف می‌کند و بی‌عدالتی‌های نژادی را بدتر خواهد کرد.

تینگ، قانون AB 1706 یعنی همان قانون رسیدگی مجدد به جرایم مربوط به ماری‌جوانا را نوشته است. این قانون، وزارت دادگستری ایالتی را ملزم می‌کند تا سوابق افرادی را که دستگیر شده‌اند اما هرگز محکوم نشده‌اند، اشخاصی که با محکومیت منجر به مجازات زندان روبرو نشده‌اند و افرادی که قبلاً محکوم شده‌اند و دوران محکومیت‌شان را به طور کامل گذرانده‌اند؛ پاک کند. 

بر اساس آخرین داده‌های وزارت دادگستری؛ از زمان اجرای این قانون، بیش از ۸.۴ میلیون پرونده مربوط به دستگیری که هرگز منجر به محکومیت نشده بود، در بازه زمانی بین اول جولای تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲؛ بسته و حذف شدند. بیش از ۲.۶ میلیون پرونده محکومیت نیز در همان دوره حذف شد.

گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه جون ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بسیاری از محکومیت‌های حذف شده مربوط به نگهداری، فروش یا پرورش ماری‌جوانا غیرقانونی است.

در سال ۲۰۱۶، رای‌دهندگان کالیفرنیا قانون استفاده بزرگسالان از ماری جوانا (Proposition 64) را تأیید کردند که ماری‌جوانا را قانونی می‌کرد و این ایالت را ملزم کرد که سوابق قبلی مربوط به ماری‌جوانا را که دیگر مجرمانه تلقی نمی‌شدند، حذف کند.

اما در حالی که فروش و تجارت ماری‌جوانا پس از قانونی شدن به سرعت رونق گرفت؛ رفع محکومیت‌های قبلی به کندی انجام می‌شد زیرا این روند عمدتاً بر عهده خود افراد بود. در واقع افراد باید کار تعیین اینکه آیا واجد شرایط بخشش و حذف پرونده هستند یا خیر را خودشان پیگیری می‌کردند و پرونده خود را برای بررسی دنبال می‌کردند.

جی جردن؛ مدیر عامل سازمان اتحاد برای امنیت و عدالت، به رسانهKQED  گفت: ما بیش از ۵۸ میلیون پرونده داریم که نشان‌دهنده ۶ تا ۷ میلیون نفر در کالیفرنیا هستند که سوابق آنها حذف نشده است. در نتیجه، آنها نمی‌توانستند شغلی با درآمد خوب پیدا کنند، نمی‌توانستند آپارتمان بگیرند و نمی‌توانستند کارهایی مانند مربیگری در تیم‌های لیگ‌های کوچک که بچه‌شان در آن حضور دارد، را انجام دهند.

قبل از تصویب قانون AB 1706، افرادی که می‌خواستند سابقه یک دستگیری یا حکمی که به طور کامل گذرانده بودند را از سوابق خود حذف کنند؛ معمولاً باید به دادگاه مراجعه می‌کردند، فرم CR-180  را برای درخواست حذف پرونده پر می‌کردند، حدود ۱۲۵ دلار پرداخت می‌کردند و با دفتر دادستان منطقه هماهنگ می‌کردند؛ سپس تاریخ رسیدگی به پرونده آنها تعیین می‌شد.

نماینده ایالت کالیفرنیا گفت: قوانین کالیفرنیا که از مشارکت مثبت افرادی که در گذشته محکومیت یا سابقه بازداشت دارند، جلوگیری می‌کند؛ امنیت ما را کاهش می‌دهند.

جردن گفت: مردم وقت یا پولی برای انجام مراحل پرشماری که قبلا باید انجام می‌دادند، نداشتند.

در سال ۲۰۱۸؛ در زمان مسئولیت جری براون، فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا، قانون AB 1793 را برای کمک به سرعت بخشیدن به این فرآیند با خودکار کردن آن و ملزم کردن دادگاه‌ها به شناسایی همه سوابق واجد شرایط بخشش و مهر و موم کردن آنها، تأیید کرد. او مسئولیت انجام این کار را هم از افراد آسیب‌دیده که شاید حتی ندانند واجد شرایط بخشش هستند یا نه، برداشت.

با این حال، مسیر اجرای قانون  AB 1793 ناهموار بود و بسیاری از سازمان‌های محلی، این روند را به تعویق انداختند زیرا همه‌گیریCOVID-19  روند دادگاه را در سراسر ایالت مختل کرد.

قانون AB 1706  برای شروع مجدد تلاش‌ها در این حوزه، به سازمان‌های دولتی که وظیفه بررسی بازداشت‌ها و محکومیت‌های قبلی را داشتند، مهلتی را برای مهر و موم کردن سوابق و الزامات گزارش اضافی که در قوانین قبلی در مورد این موضوع وجود نداشت، تعیین کرد.

وزارت دادگستری، همراه با سازمان غیرانتفایی nonprofit Code for America، یک سیستم خودکار ایجاد کرد که از اول جولای ۲۰۲۲ شروع به حذف سوابق کرد. این کار اکنون به صورت متوالی ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش ماه جون وزارت دادگستری، شهرهای منطقه خلیج مانند سانفرانسیسکو، سان متئو و سونوما؛ تقریباً تمام پرونده‌هایی را که از تاریخ ۶ اِیپریل ۲۰۲۳ واجد شرایط بودند، مهر و موم کرده‌اند. سایرین مانند شهرهای کنترا کوستا و آلامدا، درصد بیشتری از مواردی را دارند که باید رسیدگی شوند.

گزارش وزارت دادگستری نشان می‌دهد که هنوز شکاف نژادی گسترده‌ای میان افرادی که از سابقه دستگیری‌ها یا محکومیت‌های گذشته خود رها شده‌اند، وجود دارد. بر اساس گزارش وزارت دادگستری، مردان سفیدپوست بیشتری در مقایسه با نژادهای اسپانیایی، سیاه‌پوست، آسیایی یا سایر گروه‌های نژادی؛ واجد شرایط تشخیص داده شده و به آنها تسهیلات اعطا شده‌ است.

به طور کلی، ۸۹ درصد از افرادی که واجد شرایط دریافت کمک برای حذف پرونده بودند، کمک درخواستی تا تاریخ ۲۳ اِیپریل به آنها اعطا شد و ۱۱ درصد هنوز در حال تعلیق بودند.

در حالی که بسیاری از جرایم حذف شده از پرونده تاکنون مربوط به ماری‌جوانا بوده، سیاست‌های حذف پرونده در کالیفرنیا به اتهامات مربوط به ماری‌جوانا محدود نمی‌شود.

در سال ۲۰۲۲، قانون‌گذاران لایحه دیگری به نام SB 731 را تصویب کردند که مسیری را برای مهر و موم کردن سوابق برای طیف وسیع‌تری از محکومیت‌های کیفری فراتر از ماری‌جوانا، به استثنای جرایم جنسی ایجاد می‌کند. بر اساس این لایحه، افراد می‌توانند تا زمانی که بازداشت جدیدی در پرونده خود نداشته باشند، ظرف مدت چهار سال پس از اتمام حکم، درخواست مهر و موم کردن سوابق خود را بدهند. با این حال، برخی از نهادها مانند مدارس و پلیس همچنان می‌توانند به سابقه کیفری دسترسی داشته باشند اما در بررسی‌های پیشینه افراد، نشان داده نمی‌شود.

  • Comments are closed.