چرا هزینه‌های بیمه خودرو با سریع‌ترین نرخ در ۴۷ سال گذشته افزایش می‌یابند؟

Car insurance

داده‌های جدید منتشر شده در روز چهارشنبه 10 مارچ از سوی اداره آمار نیروی کار آمریکا نشان می‌دهد که هزینه‌های بیمه خودرو در ماه گذشته، 22.2 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

این آمار نسبت به ماه فوریه سال گذشته نیز 20.6 درصد افزایش یافته است. افزایش هزینه‌های بیمه در ماه مارچ، بزرگ‌ترین افزایش از دسامبر 1976 است. در آن زمان، قیمت‌ها 22.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافتند.

شوکی که به بسیاری از رانندگان آمریکایی وارد شده، ناشی از افزایش تصادفات، شدت تصادفات و عوامل جغرافیایی است که با هم ترکیب می‌شوند تا طوفانی ایجاد کنند و هزینه‌ها را بالا ببرند.

مهم‌ترین عامل در افزایش هزینه‌های بیمه خودرو، خسارت‌های شدیدتر است. سخنگوی سازمان غیرانتفاعی AAA گفت: به طور کلی تعداد تصادفات، جراحات و تلفات در حال افزایش است و تورم، هزینه تعمیرات را بیشتر کرده است.

وی گفت رانندگان در طول قرنطینه‌های دوران همه‌گیری کوید 19، دچار عادات بدی در جاده‌ها شدند که همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، محققان در نوادا دریافتند که در طول همه‌گیری، رانندگان سرعت بیشتری داشتند، با سرعت از تقاطع‌ها عبور می‌کردند، استفاده از کمربند ایمنی کاهش یافت و دستگیری‌های ناشی از رانندگی در حالت مستی به بالاترین حد خود در تاریخ رسید.

او همچنین به داده‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه اشاره کرد که نشان داد در سال 2021 در اوج همه‌گیری، تلفات جاده‌ای با 10.5 درصد افزایش به بالاترین میزان خود از سال 2005 رسید در حالی که اکثر آمریکایی‌ها در خانه مانده‌ بودند.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه اعلام کرد، این بالاترین درصد افزایشی است که تا به حال ثبت کرده است. این آژانس دریافت که تلفات در سال 2022 تنها 0.3 درصد نسبت به سال 2021 کاهش یافته است.

شرکت فناوری بیمه Insurify دریافت که افزایش حق بیمه خودرو تا حد زیادی به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت قطعات خودرو و افزایش تعداد و شدت خسارت‌ها بوده است. در حالی که این افزایش شاید تعدیل شود، تحلیل‌گران همچنان معتقدند افزایش بیشتر حق بیمه در آینده در انتظار است.

جای تعجب نیست که حوادث شدید، شرکت‌های بیمه را با افزایش نسبت خسارت به حق بیمه دریافتی از مشتریان، روبرو کرده است.

رئیس بیمه شخصی مسافران (TRV) گفت: ما شاهد تغییر کمی در ادعاهای آسیب‌های بدنی بیشتر بودیم که یکی از مواردی است که ما را وادار می‌کند تخمین‌های روند شدت آسیب خود را در سطح بالا نگه داریم.

در پاسخ، مسافران حق بیمه را افزایش دادند، به‌ویژه برای مشتریانی که سیاست‌های خود را تجدید می‌کنند. در سه ماهه چهارم، تغییر قیمت تمدید بیمه، 16.7 درصد بود که بیش از 2 میلیارد دلار حق بیمه اضافی را در این بخش نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته ایجاد کرد.

موسسه GEICO که دومین شرکت بزرگ بیمه خودرو در آمریکا پس از استیت فارم است، با شش فصل متوالی زیان در بیمه‌نامه‌ها که از اوج شیوع همه‌گیری آغاز شد، آسیب دیده است.

از آن زمان، این شرکت با نوشتن خط مشی تهاجمی‌تر، بودجه‌های بازاریابی کمتر و حق بیمه‌های بالاتر به این شرایط پاسخ داده است. شرکت بیمه GEICO در نهایت 3.64 میلیارد دلار قبل از کسر مالیات از پذیره‌نویسی در سال گذشته به دست آورد اما روند افزایش شدت مطالبات همچنان ادامه دارد.

این شرکت بیمه‌گر در گزارش سالانه سال گذشته شرکت مادر برکشر هاتاوی اعلام کرد: متوسط شدت خسارت‌ها در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت قطعات خودرو، هزینه‌های نیروی کار و افزایش هزینه‌های پزشکی آسیب‌دیدگان تصادفات ادامه یافت.

شرکت بیمه GEICO اعلام کرد: میانگین میزان ادعاها در سال گذشته برای همه انواع پوشش‌ بیمه از جمله خسارت به اموال، برخورد و آسیب بدنی؛ بالاتر بود.

شرکت GEICO همچنین به دنبال افزایش نرخ در بسیاری از ایالت‌ها در سال‌های 2022 و 2023 در پاسخ به افزایش هزینه‌های خسارت‌ها بود. از سوی دیگر، شرکت بیمه پراگرسیو (PGR) در آخرین گزارش درآمد خود اشاره کرد که شدت و فراوانی خسارت‌ها در حال کاهش است.

این موضوع نوید‌دهنده تخفیفی برای قیمت نهایی بیمه‌گر و شاید کیف پول مصرف‌کننده است. مدیرعامل این شرکت در ارتباط با درآمد سه ماهه چهارم موسسه گفت: به نظر می‌رسید که شدت خسارت‌ها در سه ماهه چهارم، کمی تعدیل شده و بنابراین امیدواریم که روند ملایم ادامه داشته باشد. وقتی به سال گذشته نگاه می‌کنید، ما تحت تأثیر هزینه‌های بالای تعمیر ماشین‌ها قرار گرفتیم و به نظر می‌رسد حالا کمی افزایش هزینه‌ها آهسته‌تر شده است.

تعمیرات پیچیده، افزایش هزینه‌های نیروی کار

با افزایش هزینه‌های آسیب‌های جسمی تصادفات و آسیب‌های مالی، نیاز به تعمیرات پیچیده‌تر و مکانیک‌های حرفه‌ای‌تر با دستمزد بالاتر نیز بیشتر می‌شود.

قیمت خودروهای جدید از سال 2019 بیش از 20 درصد افزایش یافته که منجر به افزایش قیمت قطعات شده است. علاوه بر این، خودروهای جدیدتر دارای فناوری‌های بیشتر و پیچیده‌تر هستند، مانند سنسورها و ماژول‌های کنترلی که در سپرها و پنل‌های بیرونی تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند یک تعمیر ساده گلگیر به یک تعمیر چندین هزار دلاری تبدیل شود.

در صنعت تعمیر خودرو نیز مانند تقریباً همه صنایع از زمان همه‌گیری تاکنون، هزینه نیروی کار به طور چشمگیری افزایش یافته است. یکی از مدیران یک فروشنده خودرو در جنوب کالیفرنیا گفت: در تعمیر خودرو، بیشتر هزینه‌های ما مربوط به نیروی انسانی است و با اجرایی شدن قوانین حداقل دستمزد، هزینه نیروی کار بالا می‌رود.

کمبود تعداد تکنسین‌هایی که پیچیده‌ترین تعمیرات را انجام دهند نیز هزینه‌ها را افزایش داده است. وی افزود: تکنسین‌های تعمیر گیربکس و قطعات دیزلی، 200 هزار دلار در سال درآمد دارند.

تعداد کارگران شاغل در صنعت وسایل نقلیه موتوری و قطعات در طول همه‌گیری، تقریباً 40 درصد کاهش یافته است. در حالی که اشتغال در این صنعت از زمان قبل از همه‌گیری، فراتر رفته است.

یکی دیگر از مسائلی که برای فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات وجود دارد، ظهور خودروهای برقی است. او در ادامه گفت: در حالی که نرخ خدمات برای خودروهای برقی پایین‌تر است اما خودروهای برقی هزینه‌های بالاتری دارند مثل هزینه‌های ساختاری یا تعمیرات بدنه. خودروهای برقی همچنین به تعمیرات فنی پیشرفته‌تر و تکنسین‌های متخصص‌تری نیاز دارند.

مدیرعامل پراگرسیو نیز خاطرنشان کرد که هزینه‌های کار در گاراژ همچنان در حال افزایش است و گفت که تورم قیمت قطعات خودرو برای این شرکت نزدیک به صفر شده اما تورم هزینه خدمات خودرو همچنان تک‌رقمی مانده و در حال افزایش نیز هست.

شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی

محل زندگی شما نیز عامل مهمی در هزینه‌ بیمه وسیله نقلیه‌تان محسوب می‌شود. آب‌وهوای بد در ایالت‌هایی مانند فلوریدا، لوئیزیانا و کارولینای جنوبی باعث می‌شود که رانندگان، هزینه‌های بیشتری برای حق بیمه نسبت به میانگین ملی بپردازند.

شرکت Insurify خاطرنشان کرد: در لوئیزیانا، هزینه‌های بیمه خودرو بر اساس سرانه، بالاترین میزان در ایالات متحده است و 4.7 درصد از درآمد متوسط خانوار در این ایالت به بیمه خودرو اختصاص می‌یابد.

در فلوریدا در اقدامی که شرکت Insurify آن را کلاهبرداری گسترده بیمه‌ای می‌نامد، به دلیل ریسک وقوع بلایای طبیعی، حق بیمه‌ها به طور متوسط تا نزدیک به 3 هزار دلار در سال افزایش پیدا کرده است.

در گزارش شرکت Insurify آمده است: متوسط نرخ بیمه پوشش کامل در فلوریدا، 243 دلار در ماه است که تحت تأثیر حوادث آب‌وهوایی شدید که بیمه‌گران این ایالت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تعیین شده است.

طبق گزارش سازمان ملی NOAA، طوفان ایان در سال 2022 خسارتی به ارزش 109.5 میلیارد دلار در فلوریدا به بار آورد که آن را به پرهزینه‌ترین طوفان در تاریخ این ایالت تبدیل کرد.

بیمه‌گران و بیمه‌گذاران در سال گذشته با یک فصل نسبتا آرام، توانستند کمی نفس بکشند اما هیچ انتظاری وجود ندارد که در سال‌های آینده نیز آب‌وهوا آرام باشد و طوفان بزرگی اتفاق نیفتد.

تحلیل‌گر رادیو CFRA گفت: در حالی که شرکت‌های بیمه در سال گذشته از فقدان یک فاجعه رکوردشکن مانند طوفان ایان منتفع شدند اما فجایع و الگوهای آب‌وهوایی ناپایدار و بزرگ‌تر از بین نمی‌روند و احتمال دارد که دوباره اتفاق بیفتند.

  • Comments are closed.